کمبود ویتامین B12 با بیماری قلبی درافراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

5سپتامبر2016- با توجه به یافته‌های یک تحقیق جدید، احتمال ابتلا به نوروپاتی اتونوم قلبی عروقی(CAN) در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 که با کمبود ویتامین B12مواجه هستند، بیشتر است.

 نوروپاتی اتونوم قلبی زمانی رخ می‌دهد که اعصاب قلب به دلیل بالا بودن مقدار قند خون دربیماران  مبتلا به دیابت درطی چندین سال، دچار آسیب شوند.

 محققان مرکز دیابت Stenoدر دانمارک به بررسی ارتباط کمبود ویتامین B12با بروز CANدر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پرداختند. آنها اطلاعات 469 بیمار را که درفاصله‌ی ژوئن سال 2013 تا دسامبر سال 2014 برای بیماری نوروپاتی اتونوم قلبی، غربالگری شده بودند، آنالیز کردند.

 نمونه های خونی شرکت کنندگان برای ارزیابی غلظت B12سرمی گرفته شد و ارتباط کمبود این ویتامین و میزان ابتلا به نوروپاتی قلبی عروقی در این افراد ارزیابی گردید.

محققان دریافتند افراد تحت درمان با متفورمین و یا ممانعت کننده های پمپ پروتون (PPIs)بیشتر از بیمارانی که تحت درمان با این دو دارو نبودند، با کمبود شدید ویتامین B12روبرو هستند.

علاوه براین محققان دریافتند افزایش میزان ویتامین B12با تشخیص کمتر CANدر مدلهایی که برای جنسیت، سن، مصرف الکل و مدت زمان ابتلا به بیماری تنظیم شده‌اند، در ارتباط است.

دانشمندان اعلام کردند افزایش غلظت ویتامین B12بمیزان 25 پیکومول بر لیتر با افزایش 21 درصدی آزمایش رفلکس اتونومیک قلبی عروقی برای تنفس عمیق و کاهش ضربان قلب درمدت 5 دقیقه استراحت، ارتباط دارد. این ارتباط پس از خارج کردن بیمارانی که ساپلیمنت ویتامین B12مصرف می کردند و پس از تنظیم نتایج برای عوامل مخدوش کننده مانند هموگلوبین A1C، کلسترول تام، استعمال دخانیات و غلظت تری گلیسرید همچنان حفظ شد.

 محققان معتقدند که مطالعه‌ی اخیر شواهدی در مورد تأثیر متفورمین و ممانعت کننده‌های پمپ پروتون بر کمبود ویتامین B12فراهم کرده است که از یافته‌های سایر مطالعات در این مورد حمایت می‌کند.

هم اکنون مطالعاتی برای ارزیابی اثر علی و معلولی کمبود ویتامین B12بر بروز CANدر بیماران درحال انجام است، نتایج این تحقیق درمجله‌ی Diabetes and its Complicationsمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/vitamin-b12-deficiency-linked-to-heart-condition-in-people-with-type-2-diabetes-98548916.html